6 צעדים יעילים לתכנון מוצלח ולהימנעות מעלויות מיותרות כתוצאה מהתיישנות רכיבים

obsolescence management emailהתיישנות היא בלתי-נמנעת מטבעה. לא ניתן לעצור את השעון והטכנולוגיה לא תיוותר צעירה לנצח, אך ההתיישנות בפני עצמה אינה הסוף. אפשר לשמור על מוצרים ישנים זמינים, וניתן לתכנן לקראת התיישנות מוצרים. מעבר לכך, מוצר ישן יכול לחסוך לחברה כסף רב. האתגר אכן דורש תכנון והכנה מבעוד מועד, אך עדיף להתמודד ישירות עם הבעיה מאשר להתעלם ממנה עד שהיא תגיע לדלתך. Rochester Electronics מציגה 6 צעדים שיסייעו בניהול התיישנות רכיבים.

השיטות הטובות ביותר לתכנון עתידי ולמזעור העלויות הכרוכות בהתיישנות.

1.   ניהול התיישנות רכיבים מתחיל בשלבי התכנון והגדרת המוצר.

הבחירה ברכיבים המתאימים במהלך שלב הפיתוח היא גורם מפתח אשר עלול להביא לתכנון מחדש של מוצר או בצורך להעביר אותו קוואליפיציה חוזרת בטרם עת. כולנו שמענו סיפורים על מוצרים שהושקו עם רכיבים מיושנים. זה רלוונטי אף יותר עבור לקוחות בעלי מחזורי פיתוח וקוואליפיקציה ארוכים במיוחד. רכבים, כלי טייס, ובקרים תעשייתיים לרוב ידרשו כ-5 שנות תכנון וקוואליפיקציה. אם נוסיף עוד 5-7 שנות ייצור, ו-7-10 שנות תמיכה לאחר מכירה, לא נופתע לגלות שאנחנו זקוקים לאספקת רכיבים רציפה למשך 20 שנים ואף יותר.

הבחירה ברכיב, בטכנולוגיה, ובספק הנכונים יכולה להיות קריטית למידת זמינות הרכיבים הנחוצים בטווח הארוך. מקורות האספקה שמציעים את המחיר הזול ביותר אינם בהכרח הפתרון הנכון ביותר כדי להבטיח אספקה ארוכת-טווח. ספקים נמנעים מלספק התחייבות וערבות מוחלטים לזמינות של מלאי לטווח-הארוך שכן עלולות לצוץ מספר נסיבות בלתי-צפויות כגון אסונות טבע, חוסר-יציבות בשוק, או רכש מוצרים, אשר לא ניתן לחזות אותן שנים מראש. בשל כך, חובת ההוכחה מוטלת על ספקים מהימנים אשר מסוגלים להדגים כיצד הם ביצעו בהצלחה את המעבר בין הגעה לסוף-חיים (EOL) לבין אספקה מורשית ארוכת-טווח, לצד יכולת ייצור ארוך-טווח. הכרחי לשאול את הספק מהי ההתחייבות שלו בכל הנוגע לזמינות ארוכת-טווח.

סוגיות שיש לקחת בחשבון:

  • מהו סטטוס הרכיב מבחינת מחזור-החיים שלו לאורך חיי היישום?
  • האם קיימת דוקומנטציה מקיפה של הרכיבים שבליבת התכנון (מיקרו-בקרים עם רכיבי התוכנה, ה-FPGAs, ו/או ה-ASICs)?
  • האם קבצי התכנון המקוריים (VHDL, מודלי SPICE, וקטורי הבדיקה) נשמרו ואוחסנו כראוי, וניתנים לשליפה כדי לאפשר בניה מחדש למקרה שיתרחש הבלתי-צפוי?
  • האם התכן משלב בתוכו קניין רוחני כלשהו? אם כן, היכולת להעביר (לבצע "פורטינג") של התכן לאחר התיישנות הרכיבים תהיה אתגר הכולל צורך ברישוי מחדש או תשלום של תמלוגים.

2.   הבנת העלות הכוללת של התיישנות
חשוב להבין ולקחת בחשבון את העלויות והסיכונים הנוגעים להתיישנות. התיישנות רכיבים אינה רק בעיית רכש עימה צריך להתמודד כלאחר יד.

סוגיות שיש לקחת בחשבון:

  • האם תוכנית הפרויקט צריכה ויודעת לחזות מראש ולהתכונן לתכנון מחדש או שינוי לתכן בשלב כלשהו לאורך משך חיי המוצר? אם כן, כיצד ימומן מהלך זה?
  • האם בתוך כך נלקח בחשבון גם ההון הכלוא של מקור ארוך-טווח של רכיבים?
  • כיצד התיישנות רכיב תשפיע על יכולת מתן שירותי תמיכה לאחר המכירה?
  • מה תהיה ההשפעה של קיצור מחזור-החיים של המוצר על לקוחותיך ועל משתמשי-הקצה?


3.   תכנון לקראת התיישנות וניהול משאבים

אם המוצר שלך דורש זמני הסמכה, ייצור, או שירות ארוכים וממושכים, התמודדות מול התיישנות רכיבים תהיה בלתי-נמנעת.  יצרנים שמוצאים את עצמם מופתעים מול התיישנות רכיבים, ומתייחסים אליה כאל סוגיה שולית שניתן לפתור בקלות, ישלמו על כך מחירים כבדים בצורת הפרעות לייצור, עלויות משמעותיות וסיכונים רבים.

החברות המובילות בשוק של ימינו מעסיקות עובדים מוכשרים בעלי מומחיות רב-תחומית על מנת לאפשר התמודדות וניהול התיישנות רכיבים.  תכנון מניעתי באמצעות צוותי רכש, צוותי הנדסה ותכנון רכיבים, ומנהלי תוכנית יכולים להפחית או להעלים כליל את העלויות והסיכונים הכרוכים בכך. כפי שאומרים, "השטן נמצא בפרטים הקטנים" ויש לבצע את ניתוחי העלות באופן מדוקדק ויסודי. ההתיישנות הבלתי-צפויה של טרנזיסטור שעולה מספר סנטים בודדים עלול לעצור במקום תוכנית ייצור שלמה, בדיוק כפי שהייתה מביאה ההתיישנות של הבקר המרכזי של המוצר.

4.    היו מודעים להודעות על הפסקת ייצור מוצר (PDNs) שעלולות להשפיע על פעילותיכם העסקית ושימרו על מעקב אחריהן.

ניטור אחר מחזורי-החיים של רכיבים באופן פרואקטיבי הוא חיוני לחיזוי בעיות שעלולות לצוץ בהמשך הדרך טרם התרחשותן. ישנם מספר כלים מעולים שמאפשרים מעקב אחר מחזור-החיים של רכיב, זמני האספקה שלו, ושינויים למפרט שלו. כלים אלו יודעים גם להתריע כאשר יוצאות הודעות PDN. זכרו כי הכלים הללו משתמשים ב-trackers שקיימים בשוק של ימינו אשר מעריכים את משך החיים של הרכיב.

ישנם מסדי נתונים ניהוליים כלליים אשר מאפשרים למשתמש להעלות את רשימת החומרים (BOM) ולהצליב אותה עם הודעות PDNs שעלולות להשפיע על מוצרים מסוימים. כל יצרן משתמש בפורמט PDN ייחודי משלו. ניסיון להעריך עצמאית וידנית את כל מספרי-החלק המושפעים יוכיח מהר מאד כגוזל זמן רב. ישנן הודעות PDNs שמכילות יותר מ-500 מספרי-חלק שונים.

יצרנים רבים מתקשים יותר ויותר לזהות אלו הודעות PDN משפיעות על המוצרים שלהם. העליה בשכיחותן של מערכות משולבות ושל השימוש בעיבוד משובץ מחשב (embedded) מתורגמת בפועל לכך שספקי המשנה הם אלו ששולטים ברשימות החומרים הללו. ניהול התיישנות רכיבים שלא מבוצע כהלכה בכל אחד מהתחומים הללו עלול להביא לתכנון-מחדש למערכת ולעלויות גבוהות שניתן היה לחסוך בקלות.

סוגיות מפתח:

  • האם ספקי המשנה שלכם ישתפו את רשימת החומרים (BOM) שלהם?
  • האם ספקי המשנה שלכם משתמשים ומיישמים תהליכי ניהול התיישנות כראוי?

בעוד שרבים מיצרני הרכיבים האלקטרוניים (CEMs) הטובים ביותר מציעים שירותי ניהול פרואקטיבי של מחזור-חיי המרכיבים, עדיין ישנם יצרנים רבים אשר אצלם ניהול ההתיישנות מתבצע באופן תגובתי בלבד. חשוב לדעת האם היצרן מיישם תהליכים לניהול התיישנות כראוי. הודעות PDN לרוב מגיעות לאלו שרכשו ישירות את הרכיב במהלך השנתיים האחרונות. לפיכך יתכן ותקופות ייצור מקוטעות או לא-סדירות, או לחלופין ירידה בנפח הפעילות העסקית תביא לכך שהודעת ה-PDN כלל לא תגיע.

5.    Last-Time-Buy – מה ניתן לחזות?

תחזית לעולם לא תהיה מדויקת לחלוטין, ולרוע המזל לעתים קרובות תחזיות יהיו שגויות. קשה לצפות מראש מה יהיו צורכי המוצר בעוד מספר שנים, או לחזות הפרעות או תקלות בשוק.  בהיעדר הערכה טובה של צורכי הייצור העתידיים, כמובן שגם חיזוי הצרכים שלאחר-המכירה יהיה מאתגר גם כן.  אם חוזים ביקוש נמוך מהביקוש בפועל, מסתכנים בסיום חיי המוצר מוקדם מדיי ומפסידים מכירות. אם חוזים ביקוש גבוה מהביקוש בפועל, נקלעים למצב בו מוקצה הון משמעותי למלאי ולעלויות אחסון יקרות עבורו. בנוסף, אם הוחלט על תכנון תכן מחדש כדי לצמצם את עלויות הרכישה-האחרונה (last-time-buy) - יש לקחת בחשבון את המשאבים הנדרשים לכך, החל העלויות הכרוכות בתכנון וההסמכה, העלות האלטרנטיבית, ומשאבי כוח-האדם שיידרשו לכך.

בעוד שאין חלופות רבות לביצוע רכישת LTB, מציאת שותף אספקה בעל מסלול מעבר מבוסס אל-תוך שלב ה-EOL תאפשר מלאי מורשה שיאפשר המשכיות ייצור ללא סיכונים. כך גם במצב של עליה בביקוש, במצב של עיכוב לתהליך התכנון-מחדש, או אם מוארך משך השירות של המוצר, יוכלו שותפים אלו לתמוך בצורכי העסק. ספקים אלו מספקים שכבה נוספת של ביטחון לכל תהליך החיזוי.

6.    רכשו ממקורות מורשים ב-100%

ישנה תפיסה מוטעית לפיה שברגע שיצרן הציוד המקורי הפסיק לייצר רכיב, המקורות היחידים אליהם ניתן לפנות הם מקורות לא-מורשים/השוק האפור. שימוש בפתרון ללא-סיכון בדמות ספקית שוק-המשך (aftermarket) צריך תמיד להיות פתרון קו ראשון.

הסיכון שבשימוש ברכיבים מזויפים ובעלי איכות-ירודה ממקורות לא-מורשים יוצר סיכוי ממשי ולא מבוטל לירידה בתפוקת הייצור ובעליה בכמות התקלות (זמן ממוצע בין תקלות; MTBR) בשטח. צדדי ג' לא-מורשים אשר מבצעים "בדיקה" באיכות ירודה ותת-תקנית עלולים לתת רושם שהמוצר הוא "טוב דיו". מדובר לרוב בניסיונות חיקוי לא מוצלחים, שטחיים, או חלקיים של תהליכי הבדיקה של היצרן המקורי. נדיר שמוכרים אלו יציעו בדיקה בתנאי טמפרטורה שונים (tri-temp), ותמיד ישנו סיכון כי רכיבים שיועדו במקור לשוק המסחרי יסומנו מחדש כמתאימים עבור השוק התעשייתי/הרכב/הביטחון.

הסיכונים שבשימוש ברכיבים לא-מורשים כוללים:

  • איכות טיפול ירודה אשר מובילה לנזקי ESD ולקלקול ההתקן. לא תהיה כל אינדיקציה לתקלה כלפי חוץ.
  • אחסון לקוי – תנאים של חום, קור או לחות מופרזים בכל שלבי האחסון של המוצר. אלו עלולים להוביל לקורוזיה של המוליכים החיצוניים ולירידה באיכות ההלחם, או לכשלים חמורים בתפקוד ההתקן בשל חדירת לחות להתקן אשר חשוף לטמפרטורות משתנות.
  • תיעוד (דוקומנטציה) מזויף אשר מנסה לחקות את המפרט המקורי או שמסלף את תוצאות הביצועים.
  • שחזור, סימון-מחדש או אריזה-מחדש של רכיבים כך שידמו לחלקים אחרים.

תועדו גם תקלות איכות הקשורות למגע עם כימיקלים זרים. הכימיקלים שמשמשים לשחזור, שטיפה, ולסימון-מחדש של רכיבים משומשים חודרים אט-אט אל תוך המוצר עצמו ומקצרים ומייצרים נזקי קורוזיה לחיבורים ולמשטחים. בדיקות שטחיות לרוב לא יזהו את הבעיות הללו. רכיבים מחודשים שכאלו לא רק יעברו בהצלחה בדיקות ראשוניות, אלא אפילו יפעלו בהצלחה במשך תקופה מוגבלת. עם זאת, התקלות לא יאחרו להגיע ויפגעו משמעותית במדדי הביצועים כמו ה-MTBR, יביאו לירידה באמינות המוצר, ולפגיעה חמורה במוניטין.

יצרני הרכיבים המקוריים אינם מוכנים לספק ביטחונות וערבויות עבור מוצרים שנרכשו דרך צינורות אספקה לא מורשים. רבים מהם אוסרים מכירת רכיבים באמצעות מקורות לא-מורשים.

מקורות מורשים, כמו Rochester Electronics, מספקים פתרונות ללא-סיכון והם האופציה הבטוחה היחידה שמסוגלת להבטיח המשך פעילות רציפה של פסי-הייצור גם על רקע מחסורים, הקצאות מוגבלות, והתיישנות.

מפיצים מורשים ב-100%, כמו Rochester Electronics, עומדים בתקן AS6496, ה-Aerospace Standard של ה-SAE. במילים פשוטות, הם מורשים על-ידי היצרן המקורי לספק מוצרים מובטחים וברי-עקיבות ולא נדרשים לבדיקות איכות או אמינות משום שמקור הרכיבים הוא היצרן המקורי בעצמו. Rochester מורשית לחלוטין על-ידי יותר מ-70 מהיצרנים המובילים למוליכים למחצה.

לעתים ספקים אשר אינם-מורשים משווקים את עצמם כעומדים בתקן AS6171/4.  ניתן ללמוד מכך שהם אכן מבצעים את פרוצדורות הבדיקה הסטנדרטיות, אך לא מן הנמנע כי הצוות המבצע את הבדיקות עבר הכשרה מינימלית בלבד רק כדי לעמוד בדרישות התקן, ואינו מיומנים מספיק כדי לזהות רכיבים מזויפים או חשודים. אם מקיימים בדיקות AS6171, הרי שהמוצר לא נבדק על-ידי תוכניות הבדיקה המקוריות של היצרן המקורי (ה-OCM). תוכניות הבדיקה של ה-OCM הן מקיפות ובודקות הרבה מעבר לפרמטרים המצוינים בגיליון הנתונים, ומטרתן לסנן מוצרים באופן שמבטיח שלא יחמוק מעיניהם אף מוצר גם כאשר נמכרות מיליוני יחידות ממנו. בדיקות שעומדות בתקן AS6171 אינן שוות ערך לבדיקות OCM. יתכן ותקן זה עדיף על פני אף תקן כלל, אך אם מוצעת בפועל בדיקת AS6171 לבדה, הרי שככל הנראה החלקים לא הגיעו ישירות מהיצרן המקורי, אלא רק עברו בדיקת AS6171. זה מצמצם את הסיכון, אך ודאי שאינו מעלים אותו.

יותר מ-10 מיליארד רכיבים שמוחזקים במלאי של Rochester מסווגים כמוצרים שהגיעו לסוף מחזור חייהם (EOL) על-ידי היצרנים המקוריים, והגיע למלאי זה ישירות מהם. Rochester ערוכה היטב לספק מקור אספקה רציף עבור יישומים אשר מחזורי-החיים שלהם נוטים להתארך אל מעבר לזמינות הפעילה של הרכיבים שלהם. מבחר המוצרים המוצע של Rochester מגיע ישירות מהיצרן ומבטל כל צורך בתכנון, הסמכה או התעדה מחדש, וחוסך מהלקוח את הסיכונים הכרוכים באיתור רכיבים בשוק הפתוח. כל הרכיבים הינם מורשים, ברי-עקיבות, ומובטחים ב-100% באופן ישיר על-ידי יצרני הרכיבים המקוריים. בשל כך, Rochester יכולה להציע תעודות אחריות מקוריות והבטחת איכות עבור הרכיבים.

כיצרנית ברישיון של מוליכים למחצה, Rochester מציעה פתרונות ממושכים תוך שימוש במידע, בנתונים, ובטכנולוגיה אשר הגיעה אליה ישירות מהיצרן המקורי. אנחנו עושים שימוש בתהליכי הייצור ובסיליקון המקוריים של היצרן המקורי, באופן שתואם לחלוטין לתכן, להרכבה, ולפרוטוקולי הבדיקה שלהם. המוצר הסופי תמיד יהיה מוסמך, מורשה, ומובטח ב-100%, ויימכר לפי מספר-החלק המקורי בהסכמתו ואישורו המלא של היצרן המקורי.

הפתרונות המסופקים על-ידי שירותי הייצור ברישיון של Rochester הם בעלי קודי ייצור עדכניים ותואמים ב-100% למפרטים כפי שמופיעים בגיליון הנתונים המקורי, והצוותים השונים שלנו מוכנים לסייע לכל לקוחותינו לנווט דרך דרישות או צרכים רגולטוריים קפדניים שונים. Rochester ייצרה למעלה מ-‏20,000 סוגי התקנים שונים. עם למעלה מ-‏12 מיליארד פיסות סיליקון במלאי, Rochester מסוגלת לייצר יותר מ-70,000 סוגי רכיבים שונים.

כדי להמשיך ולתמוך בצרכי לקוחותינו להארכת מחזורי החיים של רכיביהם באופן הטוב ביותר, Rochester ממשיכה להשקיע את משאביה בפתרונות תכנון, כך שלא תידרשו לכל שינויים בתוכנה, תוך יצירת פתרון חומרה מוכן לשימוש אשר ימזער את הצורך בעלויות קוואליפיקציה חוזרת. Rochester מתמחה בהסבה (porting) מורשית של מוצרים ממפעלי הייצור (fab) המקוריים שלהם, תוך מתן יכולת לספק חלופות תואמות צורה/התאמה/תפקוד. גם ללא תלות בפתרונות התכנים של Rochester, לא יידרשו שינויי תוכנה מערכתיים ולא ייווצרו אראטות חדשות.

צפו ותכננו לקראת הבלתי-צפוי. כיום יותר מתמיד, החשיבות של שותפי אספקה אשר מסוגלים לתמוך בפעילותיכם העסקית גם לאחר הפסקת ייצור רכיבים חיוניים למוצרים שלכם ללא כל סיכון היא קריטית.

כאשר אתם מתמודדים מול התיישנות רכיבים והגעתם לסוף חיים - תחשבו על Rochester Electronics; המומחים שיספקו לכם פתרונות אמינים להארכת מחזורי-חיים של היישומים שלכם, לטווח ארוך.

 

המשך לקרוא